Bør jeg bruke Nanook når jeg skal reise, og er jeg riktig type reisende for Nanook?

Det er slett ikke sikkert at det å bruke Nanook er det riktige for deg. Hvis du er av typen som kun ønsker å forholde deg til mennesker fra ditt hjemland, også når du reiser utenlands, så vil neppe Nanook være løsningen du ser etter. Hvis du ønsker chartertur, lukkede resorter eller vil behandle lokalbefolkning og dyr uten nevneverdig respekt er heller ikke Nanook noe for deg.

Men ønsker du å finne spennende reiser fra de beste tilbyderne i hele verden, så er det sannsynlig at vi kan gjøre livet ditt litt enklere. Du trykker på en knapp og vi håndplukker den riktige lokale tilbyderen til å hjelpe deg med din drømmereise. Vi kan tilby over 10 000 turer og skreddersyr reiser over hele verden.

90 % av reisene som bookes gjennom oss er enkle familievennlige reiser, men vi har også turer til verdens tøffeste destinasjoner.

Noen kjappe fakta om Nanook:

  • Nanook er ikke et reisebyrå

  • Nanook er ikke en turoperatør.

  • Nanook arrangerer ikke turer.

  • Nanook lager ikke egne turer.

  • Nanook har ikke turledere med vår logo og røde capser til deltakerne

  • Nanook vet at folk ikke er en saueflokk men har forskjellige behov.

  • Nanook prøver å flytte makten fra store internasjonale selskaper til små lokale tilbydere, og til de reisende for å skape et bedre reiseliv.

Hvis du har 4-5 minutter å avse og er litt nysgjerrig på dette, så har vi skrevet konkret om hvordan Nanook tenker.

Vi startet Nanook for å utfordre normene i Reiselivsbransjen

Våre gründere drev et lite aktivitetsfirma (Norsk Gåsehud). De ble kjent med andre lokale aktører og samarbeidet med internasjonale turoperatører. De så hvordan bransjen fungerer på godt og vondt.

En veldig viktig lærdom var at pengene fra reisende i svært liten grad bidro lokalt, men slitasjen er lokal og fordyrende mellomledd tapper bunnlinjen på både de reisende og de lokale sin bekostning.

Det syntes vi var feil, og begynte å samle reiselivsbedrifter i Norge på en felles plattform. Det har vokst litt siden da, men fortsatt har vi et ønske om å bygge et solid konsept med trippel bunnlinje som gir både menneskelig, miljømessig og økonomisk gevinst.

Problemene vi jobber med er globale og i høyeste grad ekte

Et par år etter at vi lanserte har vi over 2000 håndplukkede kvalitetsbedrifter, i 100 land(!) og mer enn 10000 turer tilgjengelig i systemet. Nesten alle disse har tatt kontakt med oss først. Det tar vi som et tegn på at vår frustrasjon er universell og at vi jobber for å løse et reellt problem.

Vår modell er altså å matche deg med lokale tilbydere. Direkte. De aller fleste turoperatører kjøper også sine tjenester fra lokale. Mange kjøper til en pris som presser den lokale tilbyderen og har volum som gulrot. Likevel selger de videre med kraftige påslag. Ofte uten at det er lagt til noe særlig merverdi. Dessverre er normen at den største delen av pengeflyten fra alle som reiser har “forduftet” før vertsdestinasjonen får delta på “festen”.

Noen av våre partnere i Nepal forteller at de har hatt månedslønner ned mot 50 dollar når de har jobbet for store amerikanske og europeiske turoperatører. En typisk 2-3 ukers tur selges for titusenvis av kroner, per person, mens de som går sammen med gruppen sitter igjen med noen hundrelapper.

Selvsagt må også de store selskapene tjene penger for å lønne sine ansatte, men verden går videre. Internett gir flere muligheten til å nå ut, men det øker også forskjellene. Det er veldig vanskelig for de små gode selskapene å nå ut i et digitalt landskap. Derfor tror vi veldig på at ved å samle “The good guys” så kan disse sammen ta opp kampen mot de store, men med desentralisert maktstruktur.

85 prosent av reiselivsbransjen består av små lokale bedrifter. Inntektene må fordeles bedre. Vi snakker om verdens største bransje, med 10% av verdens samlede bruttonasjonalprodukt(!), en bransje som sysselsetter hver 11 ansatte i hele verden, direkte eller inndirekte. På mange måter er dette kampen mellom de små kvalitetstilbyderne og de store pengemaskinene. Vi tror også kvaliteten øker når fordelingen er rettferdig.

Våre krav til våre tilbydere er lokalt eierskap, der turene tilbys, og ansvarlighet overfor natur og lokalsamfunn. Kort sagt: er ikke bedriften din eid i Kenya, får du ikke tilby turer i Kenya gjennom oss. Og er ikke konseptet ditt forenlig med våre verdier, og konsept, får du ikke tilby turer gjennom oss. Vi sier nei til langt flere enn vi tar med i vårt nettverk.


Et konkret eksempel på hvordan vår tjeneste fungerer.

I dag hadde vi en kunde fra Norge som ønsket å besøke Everest Base Camp i Nepal og bestige 6000 meters toppen Island Peak. Dette er en hard tur for spesielt interesserte, men likevel ganske etterspurt.

 
Skjermbilde 2018-11-20 kl. 14.47.57.png
 

I vårt nettverk har vi flere nepalske firmaer som tilbyr denne turen, og for denne kunden valgte vi Outfitter Nepal, en godkjent og verifisert tilbyder (selvsagt), som vi har gode erfaringer med. I tillegg til gode tilbakemeldinger fra reisende som har kommet fra oss, har de også veldig bra rating fra 263 reviews på TripAdvisor.

Outfitter Nepal har i dette tilfellet en gruppetur som starter på omtrent samme dato som den reisende ønsker, og det er ledige plasser, slik at kunden kan bli med en gruppe og bli kjent med mange hyggelige mennesker.

Outfitter Nepal tar 2300 USD (ca 19 600 NOK) for denne turen. Det er ikke billigst på markedet og heller ikke dyrest, men når vi plukker ut har vi fokus på kvalitet og å matche kundens behov best mulig. Vi har valgt å være transparent, og åpen om hvem som er tilbyder, priser etc, og vi legger heller ikke på en avgift eller annen kostnad for vår tjeneste. Du kan alltid snakke direkte med våre tilbydere eller den som tar deg med på turen. I dette tilfellet må du huske på å selv bestille fly t/r Kathmandu. Det koster ca 5000 NOK.

Vi må også tjene penger for å kunne drive tjenesten. Hvis det blir en booking gir våre partnere oss en cut. Vanligvis 5% litt avhengig av type tur. Det betyr også at 95% går direkte inn i den lokale økonomien. Når kundene vil ha dagsturer og liknende så oppfordrer vi til å booke direkte fra våre partnere, uten å gå gjennom oss. Det er kostbart med internasjonale transaksjoner og vår cut er såpass liten at med administrasjon så kan bookinger som totalt er under 500 USD faktisk bli en utgift for oss i mange land. Da er det bedre for oss, deg og tilbyder at vi putter dette på karma-kontoen så lenge.

Små turer er likevel det vi formidler mest av i antall, så vi gleder oss over en utvikling der banker og betalings-formidlere gradvis mister sin posisjon og nye bedre og tryggere løsninger uten kostnader kommer. Vi vurderer fortløpende nye muligheter og automatiserer prosesser og prøver hele tiden å forbedre vår tjeneste.

Vi er jo fortsatt liten og ny, vi nærmer oss to driftsår. Så langt har vi formidlet bookinger for ca 3,2 millioner dollar. Allerede mer enn dobbelt så mye i 2018 som 2017, det vokser sakte, men vi blir gradvis flinkere. Fokuset har vært på utvikling av tjenesten så langt.

Vi hjelper gjerne også til med dialogen mellom tilbyder og kunde, fordi det er en av utfordringene når man kommuniserer med alle verdens hjørner. Det er viktig at det du får presentert er det samme som tilbyderen gir deg. Det viktigste vi kan gjøre for å lykkes er å alltid levere det vi sier vi skal levere. Det er bedre å si nei takk enn å inngå kompromiss på kvalitet eller etiske problemstillinger. Du kan for eksempel ikke booke ting som å ri på elefanter eller foto-session med tamme tigere etc gjennom oss. Volum er ikke viktig for oss, vi ønsker bare å hjelpe de riktige reisende med å finne de riktige tilbyderne.

Her er hvordan turen blir presentert fra oss og her er en link til turen på Outfitter Nepal sin hjemmeside.

Innholdet er det samme, men vi strukturerer det ofte slik at du får en kjapp og god oversikt. Vi ønsker å gi deg en best mulig brukeropplevelse, og presentasjoner, tekst og bilde kan jo variere. Selv om våre tilbydere er knallbra på å levere high-end kvalitetsturer kan det i enkelte destinasjoner skorte litt på markedsførings-ferdighetene i kampen mot de store. Der kan vi hjelpe til, gjøre de synlige i markedet.

Vi hjelper også til med konseptutvikling, hjemmesider, produktpakking og annet. Vi har forskjellige nivå på samarbeidet altså. (Se også tjenesten Travelopment som vi har sammen med andre industrieksperter). Her utvikler vi i tillegg til konsulent-tjenester en e-learnings-plattform og digitale verktøy som kan heve kompetansen til reiselivsbedrifter og gi flere bookinger gjennom flere direkte kunder.

 
Norsk Utendørs.jpg
 

Hvilke fordeler har jeg ved å bruke Nanook?

Fordelen med å booke fra en lokal tilbyder er selvsagt mange, og du har flere fordeler med å gå via Nanook.

Å planlegge en ferie kan være frustrerende. Man bruker mange timer med å søke på nettet og til slutt sitter man igjen med altfor mange valg. Det er vanskelig å finne gode lokale tilbydere og man ender opp med å booke via kostbare mellomledd.

Se for deg at du i stedet kan beskrive hva du ønsker og bli spleiset med lokale eksperter som virkelig kjenner området du vil besøke. En person som avslører de lokale hemmelighetene og gir deg de beste opplevelsene basert på dine interesser. Noen som kan skreddersy hele turen din, eller finne de beste tilgjengelige små gruppeturene?

Nanook har på en måte sortert internett for deg, luket i bedet om du vil. Du booker direkte fra en lokal aktør (vi tilbyr trygg betaling med kredittkort eller PayPal om du ønsker det), og får samtidig god samvittighet. Det gir en bedre og mer autentisk opplevelse og din reise bidrar mer til lokalsamfunnet der du reiser. Med mer rettferdighet blir de lokale ekstra fornøyde, noe som kanskje vil kunne påvirke kvaliteten ytterligere noen prosent.

Du risikerer bare en bedre tur, får mye mer igjen for pengene, bedre oppfølging og mye mer lokalkunnskap. I tillegg til våre partnere som er lokale i hvert land, har vi også egne folk som er vårt kontaktpunkt mot tilbyderne i sitt område. Disse områdene er variert i størrelse, slik som Sør-Amerika eller Øst-Afrika, Sørøst-Asia f.eks. Vi tror det er en styrke med nærhet og at du alltid har noen tilgjengelig der du er. Derfor skal vi alltid ha en desentralisert struktur og vårt team skal være ute i felt og jobbe skybasert. Det hadde hatt liten verdi for deg om vi satt en gjeng besserwissere i Norge f.eks.

Vi prøver å skape verdens beste kundereise fra du drømmer om å reise til du kommer fornøyd hjem og anbefaler tjenesten videre. Vi sier på ingen måte at alle mellomledd er negativt, fordi det er for eksempel en kjempefordel med en lokal aktør som skreddersyr Det gir deg en bedre reise!

 
Cowboy.jpg
 

Har Nanook turer for nordmenn?

Ja, vi har turer for alle i vårt system. Men, vi har ikke tilrettelagt spesielt for nordmenn, utenom en norskspråklig versjon av nettsiden vår (denne) som vi lanserte i september 2018. Her har vi oversatt en enkel presentasjon av et lite utvalg av turene. Turene er forøvrig nøyaktig de samme som våre partnere skreddersyr eller har på sine nettsider/kataloger og selvsagt uten påslag i pris. Vi har heller ikke lagt til ekstratjenester som norsktalende guide eller internasjonale flyreiser.

Norge er faktisk et lite land, og under 1% av de bookingene som våre tilbydere får gjennom vår plattform er fra nordmenn. Vi tror dette kommer til å øke litt etter vi lanserte norskspråklige nettsider. Nordmenn søker på norsk og kanskje kommer vi opp mot 5% på sikt? En interessant funfact er at de fleste som booker gjennom oss kommer fra et land i nærheten av dit de reiser. Turister fra Australia drar til New Zealand, Indere drar til Nepal etc.

Vi er jo fra Norge, har et stort hjerte for Norge, og vi forstår hva nordmenn ser etter når de reiser. Derfor kan vi gjøre svært nøyaktig matchmaking for nordmenn. Vi har jevnlig norske kunder, oftest små grupper som familier eller bedrifter. De aller fleste fra moderlandet går for skreddersydde turer, og blir jo også veldig fornøyd når de ser at det faktisk sparer dem for tid og penger samtidig som de får mer igjen for pengene.

Hvis du ønsker hjelp til fly etc, så gir vi gjerne anbefalinger, men dette er ikke vårt område og heller ikke noe vi skal drive med siden vi ikke er et reisebyrå.

Vi har 100% fokus på å finne den riktige tilbyderen til din reise og å assistere deg underveis.

Hva om jeg som reisende ønsker en norsk tilbyder selv om jeg skal utenlands.

Du kan ikke booke turer i utlandet fra en norsk tilbyder gjennom vår plattform. Er man ikke fra Kenya, kan man ikke tilby turer i Kenya. Men, vi har ingen problem med å forstå at noen ønsker å reise med en norsk aktør. Ikke alle er komfortable med å snakke engelsk, eller vil en guide fra Norge og gå på flyet sammen med andre nordmenn. Noen få av turene i vårt system vil du også finne varianter av hos norske turoperatører. Typisk de mest populære som fjellturer i Albania, Machu Picchu eller Kilimanjaro, men også noen litt mer uvanlige turer.

For å gjøre et lite eksperiment kan vi google Everest Base Camp turen fra i dag. Den er ikke et masseprodukt, men likevel tiltrekker slike turer en dedikert nisje som ønsker å besøke høye fjell.

 
Skjermbilde 2018-11-20 kl. 13.39.59.png
 

Her får vi flere treff, både betalte og organiske. Øverst kommer våre venner fra Hvitserk og Eventyr-reiser. Derfor er det naturlig å bruke dem som eksempel på denne turen. Hvis du trykker på denne lenken kan du se at de i grove trekk har den samme planen for turen, I akkurat dette tilfellet blir prisen 45900 NOK, sammenlignet med Outfitter Nepal sin tur har du i tillegg inkludert en norsk guide og at de har et par dager ekstra siden turen starter med fly fra Gardemoen, mens Outfitter Nepal sin variant først starter når du blir hentet på flyplassen i Kathmandu.

Dette er en erfaren norsk turoperatør, og er forøvrig en av de tilbyderne vi varmt anbefaler våre utenlandske gjester som vil besøke Norge. I Norge har vi ca 250 små og større dyktige bedrifter. Hvis en kunde ønsker å reise til Norge, så matcher vi dem med en av disse. Selv om vår lokalkunnskap er god, så er det ikke Nanook som planlegger turen. Det er det våre partnere som gjør. For det er de som er de virkelige ekspertene, også i Norge. Men vi anbefaler gjerne å tenke litt utenfor turist-løypene. Alle som vil til fjells trenger ikke å gå til Trolltunga eller Prekestolen. Det finnes jo tusen finere turer.

Vi elsker når vår tjeneste bidrar til å gi reisende en enda bedre opplevelse utenfor allfarvei.

 
Brazil Chapada Diamantina 8.jpg
 

Hvor kan jeg reise med Nanook.

Med Nanook kan du med et par unntak faktisk reise i hele verden. Selv om vi i dag har 2000 partnere i litt over 100 land, så tar vi alle forespørsler seriøst og hvis du spør etter et land vi enda ikke har krysset av så prøver vi så godt vi kan å finne de beste lokale tilbyderne der.

Vi har i tillegg til våre partnere laget en diger database med anbefalte opplevelser, turer og tilbydere.

Håper du lærte litt, og god tur, uansett hvordan du ønsker å reise. Bon voyage.

 
Håvard Utheim